Nahoru

Zajímavosti

sSlavný dobrodinec a hlavní překladatel obou Baldur’s Gatů z Havířova, dnes žijící v Brně.  Zakladatel stránek – Adamovy češtiny - cestiny.cz, které pak přebral Bonusweb - dnes oba spravuje iDnes.cz – tedy MAFRA, a. s., součást koncernu AGROFERT. 

Co dělá dnes?

V těchto dnech je Adamovi už pětatřicet a má za sebou spousty práce, teamů, pomocníků a samozřejmě překladů nejen her, ale i Anime, a také třeba OpenOfficů, aplikací pro psaní slovníků apod. Dneska ho najdete pracovat na Masarykově Univerzitě v Brně, na Fakultě Informatiky v Centru zpracování přirozeného jazyka.

adam

 Mládí ve světle překladů

Z her jsou jeho srdcovky RPG, určitě to byly oba díly Baldurs’s Gate a Diabla. U BG strávil spolu s  čtyřiceti členy překladatelského teamu neuvěřitelné množství času a taky tehdá přesvědčil ředitele Black Islu k šíření češtin pro BG sérii za podmínek, že bude zdarma. K Baldur’s Gate 2 čeština, ve které byl vedoucím překladu, vyšla v oficiální krabicové verzi (Baldur’s Gate 2 CZ tým).

Víme tedy, komu také vděčíme za neuvěřitelné léta dětství a mládí strávených na počeštěném Mečovém pobřeží a v Amnu. Díky Adame, opravdu.

 

starý hraničář, se kterým se Drizzt potká brzy po vyjití napovrch. Zatímco Drizzt bojuje na Severních planinách o holý život, vzdoruje mrazu, promýšlí své kroky, Montolio ho skrytě sleduje pomocí zvířat.

Mooshie Sojourn Todd Lockwood

Drizzt nezná vnější svět, neví, kde hledat dobro a zlo. Proto když zabije partu gnolů, kteří se chystají zaútočit na lidskou vesnici, velmi brzy pochybuje o svém činu, neboť neví, jestli si lidé nenávist gnolů nezasluhují. Jestli nebyli gnolové pouhé nevinné oběti. Drizzta se všichni povrchňané báli, znali pověsti o temných elfech, že v nich nic dobrého není. Drizzt si musel své postavení tvrdě vybojovat.

Kdo je to Montolio?

Montolio ovšem nebyl jako ostatní. Byl to vysoký, vzpřímený a velmi starý člověk s velkým šedým knírem a rozcuchanými šedými vlasy. Měl bílé oči bez zorniček – byl slepý. Přesto byl vynikající lučištník a hraničář. Používal zvířata k navigaci a označování cílů prováděl pomocí cvičené sovy. Montolio přijal Drizzta i s Guenhwyvar za přátele a vzal je do svého domu. Montolio drowa naučil mluvit obecnou řečí, číst, psát. Měl velkou knihovnu, Drizzt si díky němu rozšířil obzory o vnějším světě. Také ho naučil spousty praktických věcí – střídání ročních období, počasí, pozorování zvěře, stopování.

Drizzt se stává hraničářem

montolio debrouchee

Našel v Drizztovi nadaného učně. Tak se Drizzt stal hraničářem. Mezitím hledal Drizzta jistý orcký král Graul, kterého rozčílila ztráta několika jeho posluhovačů. Vydal se se svými muži a worgy  po drowových stopách. Tak došlo k bitvě v Mušiho háji, kde s pomocí Mušiho – tedy Montolia, jeho pastí, zvířat i několika spojenců vybojovali vítězství.

Montolio Debruši byl už stár, když se spřátelil s Drizztem. Zemřel téhož roku, kdy porazili nápor orků. Starý haničář odešel klidně - ve spánku na posteli, se spokojeným výrazem ve tváři. Drizzt mu postavil mohylu, zabalil si pár svých věcí, luk, své scimitary a s věrnou společnicí Guenhwyvar vyrazil dál do světa.

Ze světa Baldur's Gate

V Baldur’s Gate 2 Thorne of Bhall můžete získat Montoliův plášť, pokud jste se rozhodli stát také čestným hraničářem. Ať Vám slouží dobře jako posloužil jemu.

 

 

sod

Dámy a pánové, dopustil jsem se "svatokrádeže" :) Abych mohl zhodnotit nové dílko BG SoD, tak jsem využil služeb "Jacka Sparowa" a zkouším SoD. Plánuji to později napravit, ale zatím bude muset Jack stačit.

Jinak mé první dojmy jsou zatím velmi pozitivní. Týkají se tedy hlavně hratelnosti, jelikož tím, že jsem nemohl najít žádné své importy, tak jsem SoD začal hrát a to od staré kampaně BG.

Tím nenápadně naznačuji, že v SoD si na začátku hry můžete zvolit, kterou kampaň chcete hrát, podobně jako tomu bylo u předchozího BGII-EE nebo IwD I – EE.

Mé dojmy jsou pozitivní z toho důvodu, protože zatím čeština ve hře je velmi dobře spravená, tzn. Není potřeba kopírovat nebo instalovat dodatečné fixy na češtinu, a dále, co mě příjemně překvapilo je, že jsem si zatím nevšiml žádných bugů. Příkladně hned první úkol pro Firebeada s donesením svitku FUNGUJE!!! :D (Chvála bohu).

 

Další věc, kterou musím zmínit je velmi příjemné zlepšení drobných pomůcek v uživatelském rozhraní.

Příkladně byl vylepšen deník, kdy veškeré úkoly z dané kapitoly jsou uzavřené a po rozkliknutí se vám daný úkol odroluje a ukáže se vám detail. Pokud máte daný úkol splněný, tak vám zešedne a za ním se ukáže nápis dokončeno. Je to velmi intuitivně spraveno.

denik

Dále pokud chcete aby se vám stále zobrazovaly interaktivní předměty jako jsou truhly, bedny apod. Již nemusíte držet TAB jak „tydýti“, ale kliknete pouze na tlačítko, které je v liště a díky ní tato pomůcka funguje podobně jako „CAPSLOCK“ a ne jako „SHIFT“. Jediné, co u tohoto tlačítka trochu opomněly je, že když vstoupíte na jinou obrazovku jako je inventář nebo mapa, tak se vám tlačítko deaktivuje a musíte ho aktivovat kliknutím znovu, což je pak po nějaké době trochu otravné.

tab

Další výhodou je to, i když se to může zdát jako hloupost, že postavy mají v boji „health bar“ neboli ukazatel zdraví, což se hodí a taky to, že když hru pauznete obrazovka vám zešedne, takže se nemůže stát, že byste si mysleli, že jste hru pauzli, ale ono ve skutečnosti nepauzli. Díky tomuto hned víte, jak na tom jste.

Samotný inventář byl také vyladěn. Nyní již konečně můžete mít v jednom slotu dvouručku (příkladně luk) a v druhém dva meče. Toto v EE verzi ani v original hře nešlo a bylo to také velmi otravné, protože vždy, když jste chtěli př. Když jste měli zloděje s dvěma meči a chtěli mu rychle změnit na luk, museli jste pokaždé do inventáře a oddělat mu nejprve meč a poté až dát luk. Toto jsem upřímně nesnášel. Další věcí je, že když si dáváte nějakou novou věc za sebe tak, když ji držíte a chcete ji obléct, ukáže se vám v inventáři, jak se vám změní statistiky. Sice jsem si po čase všiml, že v inventáři zmizela hodnota rychlosti vaší postavy za kolo, ale celkově můžu říct, že je to jen takový malý mráček na jinak jasném nebi vylepšení inventáře.

inv1

inv2

Další úžasnou věcí je, že když zabijete skupinu 20 koboldů, už nemusíte prohlížet ostatky každého zvlášť, ale máte zde tlačítko, které vám ukáže řádek asi dvaceti slotů toho, co leží na zemi u těch, co jste zabili.

Jak říkám, zatím jsem se nedostal ke contentu SoD, ale co se týče vylepšení hratelnosti, tak udělali chlapci z Beamdogu spoustu zajímavých zpříjemnění hry. Ono toto samotné samozřejmě nestačí na to aby se dalo povědět, že jen kvůli tomu je hra dobrá, protože tyto věci, které jsem zatím popisoval by se spíš dali zhodnotit spíše jako velmi povedený PATCH než jako hra, ale jsem zatím na začátku a až se dostanu ke contentu SoD, tak vás budu o všem informovat. ;) :)

TyrantsoftheUnderdark Headerxx

drowí mistři své studenty často varovali, aby nepoužívali magii „jako lidé“, což byla metafora pro nezodpovědnost, která byla všeobecně spojována s tímto národem, jenž žil mnohem kratší dobu.

„Lidští kouzelníci,“ říkávali mistři, „mají stejné ambice jako ti drowí, ale drowové mají na dosažení svých cílů třeba i pět století, kdežto lidé jen několik krátkých desetiletí“.

 

magická onyxová figurka, která přivolá černého pantera z astrálního moře do základní materiální roviny - zmaterializuje se z mlhy. Jako jiná astrální stvoření je velmi odolná na organické jedy a částečně odolná na fyzické útoky. Drizzt ji může přivolat na 12 hodin jednou za dva dny.

Historie magického pantera

f9fc6e5be878932b9eb39182a469eb75Onyxovou sošku kdysi vyrobil nejlepší trpasličí řemeslník z kraje Cormanthor, očarovat ji chtěl jistý člověk - hraničář/čaroděj Anders Beltgarden - jako dar svému příteli Josidiahovi Starymu.
Chtěl zabít jaguára a uvěznit jeho duši v sošce. Josidiah nechtěl kočku zabít a připoutat její chytrou duši jako otroka. Andersovi se na popud přítele kočky zželelo. Brzy mu to v dobrém vrátila, pomohla mu najít a zachránit Johisiada před útokem tří obrů a orků. Kočka byla při boji smrtelně zraněna, a tak k rituálu nakonec přece jen došlo. Ve vrcholné fázi ritusu se ovšem něco zrvtlo, duch pantera nepřešel do sošky, ale do astrálního moře, na sošku je pouze vázán. Zůstala jí tak inteligence a svoboda v astrálním světě, nestala se pouhým zvířecím otrokem. Byla unikátem.

Jak se dostala k Drizztovi?

Časem se dostala do rukou obyvatel nižších rovin - nakonec k čarodějnému učni Masojovi. (za Drizzta už byla stará asi tisíc let).

Drizzt získal Guenhwyvar ještě v Podtemnu, od Masoje Hun'etta, který ho zaučoval základům magie. Na Drizzta tehdy zaútočil jistý drow Alton DeVir, Masoj situaci pro Altona zachránil tím, že odvedl Drizztrovu pozornost na vyvolaného pantera.

drizzt by rheann d4n3pt2

Drizzt byl Guenhwyvar uchvácen, spřátelil se s ní, často s ní trávil čas na hlídkách - k Masojovi nelibosti. Masoj později přikázal Guenhwyvar Drizzta zabít, ta ovšem nedokázala zradit své přátelství s Drizztem a porušila příkaz.
Drizzt nabídl Masojovi výměnu - za sošku Guenhwyvar ho ušetří, ten odmítl a za pomoci již dříve zmíněného drowa, Altona DeVira ho oba napadli. Guenhwyvar Drizztovi pomohla porazit oba protivníky a soška tak připadla konečně našemu slavnému hrdinovi.

Drizztova věrná společnice s ním prošla mnohými dobrodružstvími. Často varuje Drizzta před nebezpečím, pomáhá mu v lovu a střeží jeho kroky. Pokud je zraněna, vrací se do sféry astrálního moře, kde se rychleji zotaví ze všech zranění a pak čeká, až ji její temný společník znovu přivolá...