Nahoru

Bestiář

xvart 4e

Xvarti, známí též pod názvy Xivorti nebo Svarti jsou rasou malých modrých humanoidů.

Popis

Xvarti jsou relativně malí vzrůstem měříce kolem 90cm. Mají modrou kůži a velké žluté oči. Xvarti často nosí jednoduché plátěné dublety (dublet – krátké těsné vycpávané saka nošené v období 14. až 17. století), nejčastěji modré nebo zelené barvy. U některých Xvartu se občas sem tam objevují nějaké náznaky vlasů, které jím často přechází v pleš.

Osobnost

Xvarti jsou zbabělí a lehce zastrašitelní. Mají průměrnou inteligenci a jsou to obecně nesnášenlivé bytosti. Jejich krátké ubohé životy je vedou k pohrdání většinou bytostí, a tak si vylévájí svůj vztek nehledě na kom či na čem ale hlavně jim dělá potěšení trápení bytostí větších než jsou oni, ve většině případů goliathů a půl-orků.

Nehledě na jejich nesnášenlivost je zajímavostí, že se těší lepším vztahům s gnómy a pulčíky, přičemž bývají často verbování jako špioni a nohsledi zlými členy obou ras.

Způsob boje

Xvartové jsou slabí jako jednotlivci, proto často útočí ve velkých skupinách. Dávají přednost útoku ze zálohy. Pokud se jim naskytne příležitost, často útočí na spící protivníky. Nájezdncké skupiny xvartů často berou zajatce, a to buď na mučení nebo pro výkupné.

Běžně užívané zbraně xvartů jsou krátké meče, dýky, šipky a sítě. Ti xvarti, jenž používají sítě se pokouší chytit do sítě větší protivníky, kterým znemožní se hýbat, lépe se bránit a tak umožní xvartům s čepelemi protivníka obklíčit.

Některým xvartům se podařilo proniknout do určitého druhu stínové magie, které využívají k boji, stejně tak jako ochraně svých domovů. Velmi malé množství xvartů má také šamanské schopnosti.

Společnost

xvart 5e

Xvartové většinou žijí v kopcích nebo jeskyních. Jejich kmeny častokrát čítají kolem 100 jedinců. Každý kmen má svého vůdce a zhruba 3 poručíky.

Xvartové se jen málo zajímají o mince či jinou měnu. Obchodování s xvarty často zahrnuje výměnu zboží nebo služeb.

Zatímco muži někde loví nebo plení, ženy se starají o děti a také o základní běh kmene. Xvarti normálně plodí na jaro a na podzim. Potomstvo se rodí v páru a je o ně postaráno dokud nedosáhnou stáří 7 let. V tomto věku jsou bráni za dospělé a předpokládá se od nich, že budou hrát svou roli v kmeni.

Náboženství

Xvarti nemají žádné formální náboženství, ale vzhledem k tomu, že xvarti mají své kmenové šamany, značí to, že nejspíš mají nějaký druh duchovní víry.

Mezirasové vztahy

  • Xvarti jsou přirozeně přitahování ke stínovým stvořením. Často jsou využíváni zlými gnómy a pulčíky jako jejich nohsledi.

  • Xvarti se bojí lidí a tak by na skupinu lidí zaútočili jen v případě, že by měli značnou početní převahu.

  • Xvarti o sobě v žebříčku ras smýšlí, že jsou výše než koboldi, a tak kdykoliv se jim naskytne příležitost, koboldy šikanují.

  • Xvarti nenávidí velké bytosti jako ogry a obry obzvláště půl-orky a goliathy.

  • Xvarti jsou schopni komunikovat s netopýry, krysami a dokonce i krysodlaky. Často je berou jako spojence nebo nákladní zvířata. Také občas jezdí na značně velkých krysách nebo netopýrech.

 

Historie

elemental plane

Xvarti kdysi byli gnómy. Byli zajati fomoriany a zotročeny v Stínotemnu (Shadowdark). Po mnoha generacích se změnili za přispění pekelné magie a pomalu se začali adaptovat na jejich prostředí.

Jako součást paktu se sektou ježibab, nějaký počet xvartů uniklo ze Stínotemna a proklouzlo do planiny Stínopekla (Shadowfell). To vedlo k dalšímu znetvoření xvartů a ještě většímu odchýlení se od jejich gnómských předků.

Časem mnoho z nich našlo cestu zpět do Torilu, primární materiální sféry (rovina, svět, kde se odehrává Baldurs Gate) a do sféry umírající divočiny (Feywild) avšak některým se to nepovedlo a stále jsou otroky fomorianů.

Kolem roku 1479DR byla skupina xvartů přivedena do stok pod městem Baldur‘s Gate ze sféry umírající divočiny gnómským iluzionistou Rothrynem Tothem za účelem na jeho příkaz vyplenit město.

Desítky let po Čase potíží, se populace xvartů postupně usazovala a nyní jsou nedílnou součástí oblastí na blízkem jihu od města Baldurs Gate. Vybudovali si také svou vesnici v horách na západ od Nashkelu, odkud vedou své přepady na místní farmáře, přičemž jeví velký zájem o jejich dobytek. Také vytvořili spojenectví s blízkou populací gnollů a vzali si za rezidenci skupinu jeskyní poblíž jejich pevnosti poskytujíce gnollům pomoc při její obraně.

Vlastnosti

xvart anim

3. edice D&D statistiky

  • Velikost – malá

  • typ – humanoid

  • podtyp – xvart

  • přesvědšení – chaotické zlo

  • obtížnost – 1/8

Obecné informace

  • Zrak – vidění ve tmě

  • délka života – v průměru 50 let

  • domovina – okolí Baldurs Gate, Umírající divočina, Stínotemno

  • jazyk – abyssalština, xvartština, ghukliakština, yipyakština, obecný, elvština

  • oblíbené klima – teplé, chladné

  • oblíbené prostředí – kopce

Vzhled

  • Výška – v průměru 90cm

  • barva pokožky – modrá

  • barva vlasů – pleš nebo černé

  • barva očí – žluté nebo oranžové

 

wolf and dire wolf

Šedý vlk - dole
 

Šedí vlci jsou nejbežnějším druhem vlků, na které můžete narazit.

Způsob boje

Vlci jsou často obviňovaní z útoků na poutníky a děti, ve skutečnosti se ale lidí bojí. Většina vlků se drží co nejdál od lidmi obývaných oblastí a na lidi útočí jen pokud mají extrémní hlad nebo jsou zoufalí.

Ekologie

Vlci jsou běžné psovité šelmy, které lze najít v mnohých částech světa. Jsou to vrcholoví predátoři, kteří loví v dobře organiovaných smečkách využívající taktiky vypilované miliony let evoluce.

Chování

Vlčí smečka je vysoce strukturovaná společnost řízená alfa samcem a alfa samicí. Podřízení vlci patří do třídy beta (většina vlků/vlčic ve skupině) a na spodu jejich společenského řádu je omega vlk (nejspíš vlk samotář nebo „outsider“). Smečka obvykle loví společně. Jejich taktika zahrnuje uštvání jejich oběti na místo, kde ji může smečka obklíčit a pomalu oslabit jednotlivými útoky každého vlka, dokud oběť pod těmito útoky padne na zem. V tomto okamžiku se celá smečka vrhne na oběť, dorazí ji a pustí se do hostiny.

Vlastnosti

wolf

3. edice D&D statistiky

  • Velikost – střední

  • typ – zvíře

  • podtyp – vlci

  • přesvědšení – neutrální

  • obtížnost – 2

Obecné informace

  • Aktivita – přes noc

  • stravování - masožravec

  • oblíbené klima – teplé

  • oblíbené prostředí – lesy

  • zrak – vidění i při nízkém světle

Vzhled

  • barva srsti - šedá

 

 gibberlingove 3e

Gibberlingové jsou malí noční humanoidi, kteří obývají mnohé oblasti Faerunu. Jejich druh pochází z Dalekého světa, místa šílenosti, Pandemonia, nacházejícího se za známými rovinami světů.

Vzezření

První dojem z gibberlingů je vlnící se masa srsti a masa. Pandemonium, jedna z rovin světů, je ve skutečnosti hmota vybledlých zhrbených humanoidů se špičatýma ušima, černými hřívami a šklebícími se obličeji. Jejich oči jsou černé s odleském šílenosti.

Jejich lokalita a společnost

Je velmi těžké si představit socialní strukturu gibberlingů. Nený zde prostor pro žádný smysl, organizaci ani individualitu. Ačkoliv mají alespoň primitivní smysl pro komunikaci mezi sebou, tak nemají žádný rozeznatelný jazyk. Jedinou nadějí na přežití, pokud narazíte na tlupu gibberlingů, je využít jejich strachu z ostrého světla. Gibberlingové často obývají husté lesy a podzemní průchody vyhýbajíce se tak ostrému světlu jakéhokoliv zdroje. Také se dosti bojí ohně. Pokud na ně narazíte přes den, gibberlingové se probudí, ale ve většině případů se krčí ve strachu z ostrého světla, které je obklopuje.

Způsob boje

gibberlingove 2e

Gibberlingové útočí ve velkém počtu vydávajíce ze sebe zvuky strašidelného vytí, cvakání, skříkání a pomateného povídání. Tento pokřikující dav je zcela neorganizovaný a pohybující se v náhodném směru. Často nosí krátké meče různých variant v jejich nepřiměřeně dlouhých rukách bez jakýchkoli tetování či okras. Jsou také otravní a tupí. Kde se dostavají ke svým mečům je neznámo, přičemž by bylo logičtější, kdyby u sebe nosili tupé nástroje vyrobené z kostí.

Tato horda, která je neustále v pohybu, se zpomalí jen na tak dlouho, aby zabila cokoliv na co narazí a pak zase pokračuje v jejich neutuchající krvežíznivosti. Vždy bojují až do samé smrti. Veškeré jídlo, které se jim dostane do cesty pozřou včetně padlých ze svých řad a pokud narazí na nějakou neopevněnou budovu nebo objekt, obecně ji vždy vyrabují.

Ekologie

Pokusy najít doupata gibberlingů vedla vždy nevyhnutelně k podzemním průchodům, kde se jejich stopa nakonec ztratila v nejhlubších kamenných prohlubních a výklencích jeskyní. Můžou být lehce vystopovatelní, jelikož za sebou zanechávají stopu chaosu a ničení a dají se lehce odhalit jelikož leží klidně jen kousek pod povrchem. Gibberlingové se pohybují na povrchu a stále se zahrabávají pod zem, aby se schovali během dne a to je právě ta doba, kdy jsou nejzranitelnější. Podzemní gibberlingové se zahrabají do země nebo si jen tak lehnou na zem a schoulí se do klubíčka, pokud nastane doba odpočinku. Probouzí se okamžitě a to celá skupina naráz vřeštíce, povykujíce a brebentějíce tím nejděsivějším způsobem.

Gibberlingové potřebují nesmírné množství jídla na podporu jejich mánické noční existence, proto ohlodají na kost všechny a všechno, co se jim dostane do cesty. Jejich kožich je obvykle plný vší a jiných škůdců, kteří se do něj dostanou v průběhu spánku, kdy jsou zahrabáni v zemi a to pak způsobuje, že je jejich kůže odporná a bezcenná. Gibberlingové s sebou nenosí žádné poklady nebo jinak užitečné předměty. Ve zkratce, gibberlingové neslouží žádnému účelu a ani žádnému známému pánovi, ale dokážou v noci zajistit náhodnou smrt.

 

Vlastnosti

gibberling anim

3. edice D&D statistiky

  • Velikost – malá

  • typ – humanoid

  • podtyp – gibberlingové

  • přesvědšení – vždy chaoticky neutrální

  • obtížnost – 1/3

Obecné informace

  • Aktivita – přes noc

  • stravování - masožravec

  • oblíbené klima – teplé

  • oblibené prostředí – lesy, podzemí

Vzhled

  • Průměrná výška – 91 – 120 cm

  • barva vlasů – černá

  • barva očí - černá

 

 4e bugbear

Bugbearové jsou masivní humanoidi, vzdáleně příbuzní goblinům a hobgoblinům, ale s tím rozdílem, že jsou mnohem větší a silnější. Jako mnoho goblinoidů i bugbearové mluví goblinštinou, jsou však jediní, kteří jsou pokrytí srstí.

Fyzický popis

5e bugbear

Bugbearové připomínají vlasaté, živočišné gobliny měřící až 210cm. Své jméno mají odvozené od jejich nosů a drápů, které se podobají těm, které mají medvědi. Jejich drápy nejsou dost dlouhé a ostré na to, aby byly využity jako zbraně, proto bugbearové často nosí brnění a ozbrojují se různorodým zcizeným vybavením. Častokrát je toto vybavení druhotné kvality a chabě vyspravené. Mnoho bugbearů je chaoticky zlého přesvědšení, upřednostňujícími život lotrů a lapků.

Mnoho učenců se domnívá, že obě rasy, jak goblini, tak bugbearové, byly vyšlechtěny jako otrocké rasy, přičemž bugbearové jim měli sloužit jako elitní vojáci.

Psychologie

Bugbearové, tak jako ostatní goblinoidi, mají pověst tupých a surových bytostí. Tento fakt se zakládá na tom, že se bugbearové nechají velmi snadno vyprovokovat a mají také sklony k častým návalům vzteku. Hrstka bugbearů přemůže svou přirozenost i vliv jejich surové kultury, a proto i mezi bugbeary se najdou hrdinové, ačkoliv se to stáva jen zřídka. Takoví pak mohou dosáhnout nemalé pověsti. Pokud se rozhodnou

 

Společnost

3e bugbears

Bugbearové jsou často k vidění ve společnosti jiných goblinoidů převážně goblinů, protože ostatní rasy pro jistotu ničí společnosti, kde se vyskytují pohromadě bugbearové spolu s hobgobliny. Někteří bugbearové také operují nezávisle, nicméně ve spojení s hobgobliny jsou mnohem lépe organizovaní a méně divocí. Je to z části dáno tím, že bugbearové nemají dostatek trpělivosti pro diplomacii a vyjednávání a dávají přednost násilným řešením konfliktů, pokud tedy nejsou očividně přemoženi. Všeobecně bugbearové volí život založený na přežívání a stávají se lotry, nicméně mnoho z nich najdou také velké využití jako „barbaři“.

Náboženství

Bugbearové mají své vlastní božstvo vedeno Hruggekem. Bugbearové často stínají hlavy svým nepřátelům jako způsob, jakým uctívají Hruggeka, o kterém se hovoří, že dělal totéž. Po události Kozlomoru (Spellplague) Gruggek ztratil část své moci a stal se místodržícím Banea (překlad jména - prokletí), boha krutosti.

 

bugbear captainbugbear normalVlastnosti

3. edice D&D statistiky

  • Velikost – střední

  • typ – humanoid

  • podtyp – goblinoid

  • přesvědšení – obvykle chaotické zlo

  • obtížnost – 2

Obecné informace

  • Hlavní bůh – Gruggek

  • vidění – vidění ve tmě

  • průměrná délka života – do 75 let

  • jazyk – goblinština, obecný jazyk

  • oblíbené klima – teplé

  • oblibené prostředí – hory

Vzhled

  • Průměrná výška – 180 cm – 210 cm

  • průměrná váha – 125 – 125 kg

  • barva kůže – od žlutá až po červeně hnědou

  • barva vlasů – hnědá, červená

  • rozlišení – velcí, vlasatí, špičaté uši, citlivější čich, odolná kůže, drápy, silní i hbití

worgs 3e

Vrrk je typ magické stvůry, podobající se běžnému vlku, ale s tím rozdílem, že je větší, inteligentnější s ďábelským vzezřením a očima podobajícími se řeřavým uhlíkům.

Popis

Vrrk se podobá typickému vlku, ačkoli mnohem většímu a skrývajícímu svou inteligenci za svýma žhnoucíma očima. Mají šedý nebo černý kožich. Jejich průměrná výška je 90cm, délka 150 cm a váha kolem 140kg.

Chování

Navzdory jejich vysoké inteligenci a zlým rysům, vrrci mají tendenci se z větší části chovat jako běžní vlci. Občas se stává, že loví sami, ale většinou loví ve smečkách. Osamělý vrrci se přiklánějí k lovu menších bytostí než jsou sami, zatímco páry nebo smečky loví větší „divokou“ (zvěřinu). Preferují velké býložravce, často mladé, nemocné nebo slabé kusy, ale stává se, že se uchýlí i k ulovení nějakého humanoida, hlavně v případě, že ostatní kořisti je málo.

Boj

Vrrci využívají podobnou taktiku, ať jsou v jakémkoliv počtu. Budou klidně číhat na svou humanoidní kořist hodiny či celé dny, aby dosáhli nejlepšího načasování a terénu pro jejich útok. Jakmile tak nastane, zvolí taktiku „udeř a uteč“ dokud neunaví svou oběť. Jakmile svou oběť vyčerpají, celá smečka se na ni vrhne a rychle ji usmrtí. Pokud jsou v početní převaze nebo byli obzvláště netrpěliví, můžou se pokusit zahnat oběť do kouta a pak zaútočit.

Útočí svými zuby. Jako vlci, můžou kousnout svou oběť a pokusit se ji povalit na zem.

Také mají výhodu ukrytí, bystrých smyslů a schopnosti vycítit oběť.

Společnost

worg 5e

Naproti většiné zvířecím bytostem, vrrci umí mluvit. Mluví jak běžným jazykem tak goblinštinou, stejně jako jejich vlastním jazykem.

Občas jsou zotročeny ostatními rasami jako orky, gobliny a jim podomnými rasami, aby na nich mohli jezdit a taky aby jim sloužili jako útoční psi. Občas jsou dokonce šlechtěni pro tyto účely.

 

Statisktika

worg

goblin worg3. edice D&D statistiky

  • Typ – magická bestie

  • přesvědšení – neutrálně zlé

  • obtížnost - 2

Obecné informace

  • Vidění – vidění ve tmě

  • domovina – teplé pláně

  • jazyky – běžný jazyk, goblinština, vrrčí jazyk

Vzhled

  • Průměrná výška – 90cm

  • průměrná délka – 150cm

  • průměrná váha – 140kg

  • barva kožichu – černá, šedá

Historie

  • Severká mytologie

  • J.R.R. Tolkien