Nahoru

Bestiář


beholdeři - draci - golemové- klepetnatci okroví - lichové, demilich - mozkožrouti - nemrtví, upíři - trollové - vlkodlaci

Golemové

Popis: Golemové jsou humanoidi vytvoření mágy z elementálních materiálů a oživení elemetálními duchy. Jsou to velmi silní sluhové svých pánů a často jsou vyráběni za konkrétními účely, jako je tělesná ochrana, pro manipulaci s daným živlem, primitivní opakující se rutinní činnost jako úklid, zásobování atd. Golemové někdy oplývají určitými magickými dovednostmi, jako je kouzlo Spěch, Zpomalení, Jedovatý oblak. Díky svému umělému vědomí jsou odolní vůči Zadržení, Zmámení, Strachu, Dominanci i Spánku. Jsou také ohromně imunní na magii celkově. Golemů je několik typů. Téměř na všechny potřebujete magické zbraně. Za zmínku stojí především hliněný golem - na kterého platí jen drtivé zbraně (kyje, kladiva, hole, cepy, palcáty). Obtížnost, druhy golemů a zkušenosti: Golem z masa (2 000zk), Hliněný golem (8 000zk), Kamenný golem (8 000zk), Mozkový golem (10 000zk), , Železný golem (13 000zk), Písečný golem (14 000zk), Kolos (Juggenaut)(16 000zk), Adamantitový golem (25 000zk).

Adamantitový a železný golem může být zasažen jen zbraní +3 a lepší. Horší zbraň s nefyzickým dodatečným zraněním golema sice nezasáhne, ale bonusem ho zraní. Oba golemové mají 125% odolnost na oheň (magický i nemagický), takže by je měl léčit za čtvrtinu hodnoty původního zranění. Adamantitový golem je velmi imunní na fyzická zranění. Nejde mu žádnou zbraní a silou udělit větší zranění než za 2 životy (kritický zásah by měl být za 4).

Magický golem (fialový) je zase naopak zranitelný pouze obyčejnými - nemagickými zbraněmi.

Od věci neni ani golemovi snížit magickou odolnost a oddělat ho magickými střelami, nebo do něj naházet Melfovy drobné meteorky. Nehouževnatější adamantitový golem má 80 hp.

 

  •  trik: Prsten ovládnutí země (První patro tvrze De'Arnis) má jako zvláštní schopnost ovládnutí elemetála země jednou za den. Funguje to i na golemy. Pokud tedy ovládnete nejsilnějšího golema, pomlátí zbytek a souboj bude mnohem snazší.   Od: Grayman
  •  

     

     


    Nemrtví, Upíři

    Upíři - popis: Patří k nejobávanějším nočním tvorům. Jsou velice silnými protivníky díky kombinaci klasického útoku způsobujícího zranění a vampířího útoku vysávajícího úrovně (co zásah, to vysátí 2 až 4 úrovní postavy, podle síly vampíra). Dále ovládají pár kouzel jako Temné okouzlení, kterým ovládnou své nepřátele, proměna v netopýra, díky níž často prchají z boje a Mlžná podoba, v jejíž formě se navrací zregenerovat do sarkofágu. Počet životů, útoků, síla útoku je podmíněna věkem a zkušenostmi daného upíra. Nejčastěji narazíte na nazkušené (8 500 zk, pak na upíry až zkušené upíry, kteří jsou za 8 500, 10 500 až 14 500)

    Nepodceňujte odvracení nemrtvých - hlavně později budou ihned nemrtví umírat. Pokud máte v partě zlého klerika, místo odvracení/zničení se budou nemrtví přiklánět na vaši stranu /nefunguje tohle jen v ToB?. S dosažením dvacáté úrovně můžete odvracet/ovládat lichy.

    Proti upíří schopnosti sesílat 'Ovládnutí' se můžete bránit buď Helmou ochrany před zmámením, štítem harmonie nebo kouzlem 'Zmatené příkazy'.

    Palcát ničení +2 a Azurové ostří +3 mají proti nemrtvým bonusové zranění a výbornou schopnost - s každým zásahem (i když zbraň kvůli nízkému očarování nemůže zasáhnout, zbraň dokonce ignoruje jakékoli ochrany včetně ochraný před magickými zbraněmi!) si nemrtvá potvora hazí s postihem -4 záchranný hod proti smrti, neúspěch = zničení. Palcát ničení +2 chrání před vysátím úrovní.

    Meč Hvězda dne má proti nemrtvým dvojté zranění a stejně jako Helma Jasu může 1/d seslat kněžské kouzlo 7. úrovně Sluneční paprsek: 3k6 (úspěšná záchrana proti kouzlu zabrání oslepnutí na 10 kol), + dodatečné zranění nemrvým 1k6/úroveň sesílatele (úspěšná záchrana proti kouzlu zabrání zničení); dosah 6 m, oblast působení kruh 6 m

    Další "sviňárnou" je seslat ze svitku kouzlo 'Ochrana před nemrtvými'. Nemrvé potvory pak budou očarovanou postavu ignorovat.

    Proti schopnosti silnějších nemrtvých vysávat s úspěšným zásahem úrovně se brání velmi obtížně - kněžské kouzlo 'Ochrana před negativní sférou' trvá velmi krátce a ovlivňuje jen jednu postavu. V SoA jsou snad jen dva předměty chránící před vysátím úrovní - Amulet moci, který dostanete po splnění úkolů pro Arana ve III. kap. a Palcát ničení +2. Jednou z možností je také seslat kouzlo 'Omezené přání' a přát si imunitu na vysátí úrovně. Pokud vám někdo úrovně sebere, zpět je dostanete sesláním kouzla 'Obnova' nebo se obnovit týmž kouzlem ve chrámu.

     

     


    Mozkožrouti

    Popis: Požírači myslí, známí jako Illithidé, jsou nebezpečnými protivníky z podzemních chodeb a kanálů. Žijí hluboko pod zemským povrchem, kde s pomocí elementálních sil zotročují své nepřátele a živí se mozkovou hmotou jakýchkoliv tvorů. Mindflayeři ovládají kouzla vysokých úrovní a mají psionické schopnosti, kterými dokážou kromě ovládnutí i znehybnit. Potom už je pro ně hračkou zaútočit na bezbranou oběť chapadly a vysát jí mozek. Existuje několik druhů Mozkožroutů: nemrtví Alhooni - psanci (9 000zk). Jsou to vyloučení Illithidé ze svého druhu, kteří se pokoušeli stát nesmrtelnými a došli až na okraj nemrtvé existence. Ulitharidé (11 000zk) čili vznešení Illithidé jsou elitou mezi Požírači myslí, protože jsou silnější a nebezpečnější než jejich nižší příbuzní. Upíří mindfayeři (14 000zk) zase spojují schopnosti vampírské s psionickými výpady. Klasičtí Mozkožrouti jsou za 9000 zk.

    Na tyto nepříjemné potvory narazíte během hry několikrát. Poprvé se s nimi pravděpodobně setkáte v jejich doupěti ve stokách pod Athkatlou (zamčené dveře - klíč z dračího dungeonu ve Větrných vršcích) a pak je několikrát potkáte v Podtemnu. Většinou útočí v kombinaci s Klepetnatci Okrovými. "Rush" s celou partou hraniční s masochismem (proč ne..).

    Jednou z možností, jak se jich zbavit je vyvolat skupinu Neviditelných stopařů. Jsou imunní na všechny jejich speciální útoky i na zmatení Klepetnatců Okrových. Neni od věci na ně zakouzlit spěch. Pro navádění se hodí neviditelné 'Mágovo oko' a vaše partička je neohrožena.

    Dalším způsobem je vzít dva střelce s botami rychlosti, zakouzlit na ně zmatené příkazy (imunita na psionický úder i zmatek), vrazit do místnosti, postřílet co se dá a v okamžiku kdy se začnou mozkožrouti přibližovat se stáhnout a opět střílet. Kvůli neomezenému počtku magických šípů +3 se hodí Tansheronův luk z Trhova.   Od: Jonathan Zimmerman

    Také můžete vzít jedinéh válečníka (na blízko), zakouzlit na něj zmatené příkazy (imunita na psionický úder i zmatek), zajistit mu OČ alespoň -11 a stoupnout si do dveří. Mohou na něj útočit maximálně tři Mozkožrouti. Díky skvělému OČ musí mozkožrout hodit kritický zásah (šance 1:20), jiank neni vaše inteligence = život ohrožen. Budete potřebovat pár lektvarů extra léčení.   Od: Henning Roes

    Kromě Neviditelných stopařů můžete využít také kostlivce válečníky vyvolané kouzlem 'Povolej mrtvé' (klerik 3. level, mág 5. level). Pokud nejste na 15. úrovni, místo kostlivců válečníků se vyovlají bezcení kostlivci. Kostlivci válečníci jsou imunní na mozkožroutí útoky a pokud je zrychlíte a zakouzlíte 'Sílu jednoho' (zvýší kostlivcům sílu), nebudou s nimi mít problém.   Od: James Victor

    Použití lektvaru geniality zvýší int na max. a tudíž vaší postavu pak mozkožrout neodpraví tak rychle. (při poklesu int na 0 postava umírá). Od Isair

     

    Klepetnatci okroví

    Mají celkem silný útok, ale hlavní těžiště jejich síly je jinde. Neustále na vás budou sesílat zmatek, před kterým se můžete bránit mnoha způsoby - 'Zmatené příkazy', Štít harmonie nebo obouručák Lilarcor.

    Spolehlivě je zabijí kouzlo smrti a velmi efektivní je i kouzlo 'Emoce'.

     

     


    Draci

    Popis: Obrovský létavý plaz, navíc dost inteligentní, s magickými schopnostmi, poklady a bohatými zkušenostmi za zabití. Mají většinou kolem 180 až 210 životů, nízké obrané číslo (někteří až -12), nízké THACO (což je nebezpečné) a 3-4 útoky za kolo. Většinou jsou z 50 až 65% imunní na magii, 100% imunní na některý z živlů (podle barvy lze občas poznat na který) a také jsou částečně imunní vůči fyzickým zásahům. Jejich útoky střídají všechny formy, od kouzel, údery křídlem, dračí dech až po kalsický útok spáry. Zejména buďte opatrní na dračí dech, před kterým se snažte chránit kouzly (Odolnost na oheň, elektřinu, Ochrana proti živlům, atd.) Zkušenosti za jejich smrt jsou dost různé. Od 22 000 až po 64 000 zkušenostních bodů. Za zmínku stojí i legendární dračí poklady, které mají svou tradici i v Baldur's Gate. (šupiny draků jsou výborné pro výrobu zbrojí u Cromwella, Nizidramanii'yt má u sebe Zbroj zpívající čepele, Červený drak zase Carsomir, atd.)

    Před každým soubojem s drakem v SoA budete mít dost času na důkladnou přípravu a zakouzlení všech potřebných kouzel. Hodí se vyvolané potvory - kostlivci válečníci, ohniví elementálové, neviditelní stopaři - Ifrít z láhve i Válčeník Valhally je jen na deset kol, Killthix (Černá soška pavouka), Nefritový lovecký pes i Měsční pes jsou na 5 pět minut (50 kol). Mějte na paměti, že stínový drak umí 'Kouzlo smrti' a používá ho.

    Proti zlým drakům (snad jen Aladon je dobrá) se vyplatí zakouzlit 'Ochanu před zlem, poloměr 3 metry, Kamenná kůže je samozřejmostí a ostatní ochranná kouzla jsou na vás - 'Spěch', kněžská posilující kouzla - 'Síla jednoho', 'Posílení svatou mocí' atd., Ochranná harmonie.

    Draka obklopte vyvolanými potvorami, s partou se stáhněte do pozadí a použijte střelné zbraně. S partou buďte dost daleko na to, aby vás mohl jen obtížně zasáhnout svým dechem. Pokud se mu vás podaří "odfouknout", vylečte se (lektvary!), obnovte důležitější ochrany a vraťe se. Nezapomeňte, že se drak začne léčit, když nebojuje.

    Pravděpodobně drak zakouzlí 'Kamennou kůži', 'Spěch' a někdy i 'Ochranu před magickými zbraněmi'. Hodit se budou kouzla 'Rozptyl magii', 'Proraž kouzlo' a několikrát (2-3x) i kouzlo 'Zeslab odolnost'. Pak už stačí seslat několik magických střel (použít můžete také 'Blesk', 'Blesk slávy', 'Ledová bouře' a další), a je to v kabeli. (tučně většinou bohatě stačí)

    Jinou kapitolou je seslání kouzla 'Prst smrti'. Záchranný hod s postihem -2 drak rozhodně nemusí zvládnout a pak už se jen zavlní dušička nad jeho tělem. Pěkný svinstvo.

    Draci nemají buď vůbec žádnou, nebo velmi nízkou odolnost na elektrické zranění.   Od: Max Chen

    Pokud s nim chcete bojovat 'na férovku', nezapomeňte kromě klasického pumpování válečníků (zlepšený spěch, ochrany) draka obklopovat z více stran - nebude moci zasáhnout dračím dechem všechny najednou.

     

  • trik: Přeměňte draka pomocí kouzla 'Proměň jiné' a následně rozporcujte.   Od: Charlie Yeah Charlie  /Pozn.: Na zvýšení pravděpodobnosti úspěchu můžete použít kouzla jako 'Záhuba' (kněz, lvl 1) nebo Nepříjemnosti (mág, lvl 4). Drak umí zatopit i ve "veverčí" podobě - kouzla sesílat může. screenshot
  •  

     


    Beholdeři a Gauthové

    Popis: Beholdeři a jim podobné druhy vypadají jako velké levitující koule s ústředním okem a řadou postranních očiček. Útočí zejména pomocí magie, ačkoliv jsou schopní i kousat. Každý druh beholdra je vybaven určitou sadou magických útoků: Ghauti ovládají Znehybnění, Zbůsob těžká zranění, elektrické výboje, Beholdeři ovládají zejména Smrtící paprsky, Zraň, Zbůsob těžká zranění a Starší orbové mají řadu kouzel včetně Pasti na kouzla, Kamenné kůže, Labyrintu.

    Z těchto "očních bulv" známe: Beholder (14 000 zk), Gauth (9 000 zk), Nemrtvý beholder (13 000 zk), Starší orb (14 000 zk - trochu nefér), Spektátor (4 000 zk) a Pozorovatel (15 000 zk).

    Beholdeři jsou v Icewind Dale (a DnD vůbec) velmi nepříjemné potvory. V SoA s nimi nebudete mít větší potíže, protože jejich stěžejní útok - beholdeří blesky - můžete pomocí Pláštěě zrcadlení anebo Balduranova šítu odvracet ke zdroji.

    Proti zkamenění se můžete bránit mágovým kouzlem I. úrovně a pokud jde o psychická kouzla, mnohokrát zmiňovaný způsob - Lilarcor/Štít harmonie/Helma ochrany před zmámením/'Zmatené příkazy' - vás spolehlivě ochrání. 14 000 zkušeností za zabití.

     

     


    Trollové

    Popis: Trollové jsou obávanými přizpůsobivými dravci. Útočí většinou rukama, zuby, ale dokáží užívat i zbraní. Trollové mají schopnost regenerace, což značně komplikuje jejich usmrcení. Ihned po pádu na zem je potřeba chvějícího se trolla poleptat kyselinou či zahubit plameny, aby se znovu neuzdravil a nepovstal. Některé druhy trolů jsou schopny namísto regenerace rozpolcení v nové jedince. Spektrální trolly lze odvracet jako nemrtvé klerikem, Přízrační mají schopnost odčerpávat zasaženému charakteru body síly.

    Od 174 do 12 000 zkušeností.

    Nemají žádné speciální schopnosti - stačí je dorazit na 1 hp a pak zranit kyselinou nebo ohněm. (šípy, kouzla, zbraně - Cep věků, Meč plamene atd.) Pokud budete s dorážením trolla otálet, zregeneruje se a vy ho budete muset zdolávat znova. Vražednějšími formami trola jsou Spetrální troll a Troll duch. Z datadisku Throne of Bhaal známe také novou formu trollů - ohnivé. Ty jsou zničit pouze chladem a kyselinou.

     

  •  trik: Sesláním 'Kouzla smrti' trolly srazíte na zem (a dostanete xp za smrt), ale pořád je ještě musíte zranit ohněm/kyselinou. Když to uděláte, dostanete xp znovu. Takže kdybyste teoreticky nechali trolly oživnout, obdržely byste postupně xp tolikrát, kolik máte kouzel smrti (+1 samozřejmě).
  •  

    Lichové, Demilich

    Lich

    Lich patří v Baldur's Gate (a v DnD vůbec) mezi jedny z nejsilnějších nemrtvých potvor. Rád sesílá kouzla: Zastav čas, Brána, Meteorický roj, Labyrint, Strašlivé vadnutí Abi-Dalzima, Symbol strach, Symbol Omrač, Symbol Smrt, Spleť, Kamenná kůže atd. V BG není tato postava plně rozvinuta, protože podle DnD jsou lichové nejmocnější kvůli své nezničitelnosti/nesmrtelnosti. Většinou si totiž nečistými rituály vyjmou srdce a to dobře ukryjí. Proto i když v boji prohrají, jejich životní energie je skryta někde jinde a zanedlouho opět povstanou. Náznak tohoto principu můžeme nalézt v Icewind Dale.

    Popis: lich má přes 100 životů, na pohyb je velmi pomalý a fyzickými útoky téměř neútočí. Na magii odolný není, má pouze celou řadu ochranných kouzel. Kouzla jsou vyjmenována výše. 22 000 zkušeností za zabití.

    Tipy:

    Demilich

    Popis: Létající (zlatá) lebka je nejvyšší inkarnací nemrvého mága. Jedna z nejsilnějších potvor, na kterou můžete v sérii BG narazit, naštěstí se ve hře nachází pouze 2x, poprvé ho potkáte v opuštěném domě v docích a podruhé ve 4. patře WK. Rád sesílá kouzlo Uvěznění, Demilichovo kvílení a je zranitelný pouze zbraněmi s očarováním +4 a vyšším a imunní na veškerou magii. Také fyzická zranitelnost je malá( 10%), takže životy mu klesají fakt pomalu. 55 000 zkušeností za zabití.

    Jak potkat Kangaaxe: Prvního demilicha si musíte sami poskládat, pokud ho chcete porazit. Nohy jsou v Chrámové čtvrti ve stokách, po aktivaci úkolu Znič kult bezokých se Vám otevře přístup do další části stok (západní strana). Ruce jsou v městské části Most, v domě pod koželuhovou dílnou (silná past na dveřích). Pak jen stačí vzít všecky údy do Přístavní čtvrti, odemknout opuštěný dům (další silná past) stojící v řadě před MaeVarovou gildou, dojít k sargofágu a promluvit se zlatou lebkou.

    Tipy:

    • Nejdříve se snažte z něj odstranit ochraná kouzla (např. pomocí kouzla Rozptyl magii, Zlom, Proraž kouzlo...), pak již není takový problém ho zničit.
    • (postup arcimágů) Z magie je velmi účinným útokem kouzlo Strašlivé vadnutí Abi-Dalzima, pokud máte toto kouzlo v arzenálu, nepotřebujete ani odstraňovat lichovy ochrany. Působí totiž plošně, takže ho namiřte shruba k lichovi. Pokud sešlete tak dvě až tři vadnutí, lich padne mrtev.
    • (1. varianta) Použijte na celou svou družinu svitek Ochrany před nemrtvými, poté již není složité Demiliche zneškodnit, neboť nebude klást žádný odpor. Svitek je k dostání na promenádě v Dobrodruhově krámu či v chrámech.
    • Nejúčinější zbraň je proti demilichovi zaútočit Palcátem ničení. Musí totiž házet záchranu na zničení a tu nehodí hned na prvních pár pokusů - takže tato zbraň ho odpraví fakt rychle - prostě ho zničí na jeden zásah.
    • (2. varianta) Pokud nechcete demilicha zabít za pomoci svitku Ochrana proti nemrtvým (což je řešení triviální a dokáže ho tak zničit naprosto kdokoliv a tedy tento souboj za moc nestojí), můžete použít jiné formy ochrany. Buďto nákladné a málo dostupné kouzlo 9. úrovně Past na kouzla, to vám však pohltí pouze 3 až 4 demilichovy útoky, takže musíte být rychlí. Lepší variantou tohoto postupu je užít kouzlo 5. úrovně Odolnost proti kouzlu, kde musíte vybrat správnou ochranu podle jednotlivých magických škol - vyberte školu Ochranu (do této školy spadá Uvěznění). Výhoda tohoto kouzla je, že je pouze 5. úrovně a tedy je větší šance ho sehnat a naučit se ho. Určitě si ho zapamatujte vícekrát, protože jedno vyčarování zachytí pouze několik útoků. Budete se proto muset chránit vícekrát. Šance bez Ochrany proti nemrtvým jsou značně nižší. Demilich vás bude neustále atakovat a ochrany rychle zmizí, proto bude důležitou volbou zbraň. Pokud vyberete špatně, je možné, že jej neporazíte v žádnem z mnoha pokusů. Jak jsem říkal, doporučuji zbraně ničící nemrtvé, především Palcát ničení.
    • (3. varianta) Pro drsňáky. Tato varianta je vůbec nejtěžší. Klasický boj, pomůže vám leda sada přivolávacích kouzel, kdy budete přivolávat stvůry a stavět je lichovi do cesty, on na ně namíří svoje útoky. Vy se mezitím přiblížíte a pokusíte se ho zabít. Šance jsou mizivé, ba přímo nulové bez Palcátu Ničení. Také může hodně pomoci mít u sebe svitek kouzla 9. úrovně Svoboda (není až tak drahý) a když uvidíte, že jste v maléru, příšery i hrdina s palcátem jsou uvěznění, vyčarujete kouzlo a všechny osvobodíte. Tato varianta není jistě poslední možností. Když na něco dojdete, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
    • Další variantou totální ochrany je svitek Ochrana před magií, ale k dostaní je pouze pár techto svitků.

     


    Vlkodlaci

    Vlkodlaci jako takoví, si nezasluhují, aby se o nich tady moc mluvilo. Lehce se jejich přítomnosti zbavíte a zkušeností moc nečekejte. Za zmínku už ovšem stojí např. Velcí dlakovlci. Dlakovlk zřejmě proto, že není humanoidem měnící se v šelmu, ale šelma, která dokáže převzít podobu humanoida. V BG jsou velcí dlakovlci velmi nebezpečným protivníkem pro nezkušené dobrodruhy či osamělé poutníky (myslím tím hru pouze s jednou postavou). Mají totiž neuvěřitelně rychlou regeneraci, takže se může stát, že pokud nejste dobře vybaveni, popř. máte ve družině pouze hlavní postavu nebo málo bojeschopných charakterů, dlakovlk se bude stíhat plně uzdravovat mezi vašimi zásahy a boj se vám zkomplikuje.

    Popis: Dlakovlk má kolem 70 životů, 3 útoky za kolo při THACO 6 a méně, dále má 50% odolnost vůči všem živelným poraněním a také na magii. 15 000 zkušeností naznačuje zkušeného protivníka, který však nebude mít šanci proti celé družině či charakteru na vyšší úrovni.